Denné riešenia na kontrolu hypertenzie

Hypertenzia je ochorenie, ktoré môžete dostať pod kontrolu vďaka zmene životného štýlu, správnej kontrole a dodržiavaniu liečby.

Zmeňte svoje návyky

Značný vplyv na zníženie vysokého krvného tlaku môžete získať už zmenou návykov v rámci svojho životného štýlu¹. Môžete spraviť niekoľko dôležitých zmien, napríklad:

Začnite sa pravidelne hýbať

Vykonávanie pravidelnej fyzickej aktivity je dôležitou súčasťou kontroly hypertenzie. Samozrejme, musíte so svojím lekárom prekonzultovať, ktoré činnosti sú vzhľadom na váš stav najvhodnejšie. Niekedy je na to potrebné lekárske vyšetrenie. Fyzická aktivita je veľmi dôležitá pre vaše srdce, ako aj obehovú sústavu. Zvyčajne sa odporúča vykonávať 30 minút fyzickej aktivity denne, a to najmenej 5-krát do týždňa².

30

min/deň

Zaujímajú vás tipy na relaxačné cvičenia?

Pokúste sa znížiť svoju hmotnosť

Ak máte nadváhu, je u vás zvýšená pravdepodobnosť vzniku srdcových a cievnych chorôb, cukrovky a vysokého krvného tlaku. Zameranie sa na optimálnu hmotnosť je cieľom, ktorý by sa mal snažiť dosiahnuť každý pacient s hypertenziou. Zníženie hmotnosti je súčasťou liečby hypertenzie.

Svoju odporúčanú hmotnosť si môžete vypočítať podľa vzorca, ktorý vychádza z vašej výšky. Tento vzorec slúži na vypočítanie indexu telesnej hmotnosti (BMI). Stačí, ak vydelíte svoju hmotnosť v kilogramoch druhou mocninou svojej výšky v metroch. Ideálna hodnota BMI by mala byť v rozmedzí od 18,5 do 25 kg/m².

Zmeňte stravu

Racionálna a vyvážená diéta sú tiež súčasťou úspešného manažmentu vysokého krvného tlaku.

Jednoduchý spôsob ako zlepšiť stravu je, ak dodržíte tieto 4 pravidlá¹:

1 – Jedzte aspoň 5 porcií ovocia a zeleniny každý deň (300 – 400 g)

2 – Znížte konzumáciu tukov a olejov (najmä živočíšnych tukov a palmového oleja)

3 – Obmedzte konzumáciu soli

4 – Jedzte mastnejšie ryby 2 – 3-krát týždenne (losos, sardinky alebo makrely)


 

Zaujímajú vás recepty alebo rady o životospráve?

Relaxujte

Musíte sa naučiť zvládať stres! Aj stres môže byť dôvodom zvýšenia krvného tlaku a srdcovej frekvencie. Okrem toho je spúšťačom správania, ktoré vedie k zvýšeniu krvného tlaku (napríklad nesprávna strava, fyzická nečinnosť, fajčenie alebo pitie väčšieho množstva alkoholu než zvyčajne). Relaxačné aktivity, ako je joga alebo taj-či, vám môžu pomôcť znížiť stres, ktorý budete vďaka jednoduchým tipom vedieť v každodennom živote zvládať!

Zaujímajú vás tipy na relaxačné cvičenia?

Pravidelná kontrola

Kontrola krvného tlaku v domácom prostredí je veľmi dôležitá a môže dopomôcť k úspešnej kontrole hypertenzie.


 

Na kontrolu krvného tlaku existujú rôzne pomôcky:

Dodržiavanie liečby

Ak chcete mať svoj krvný tlak pod kontrolou a zabezpečiť si dlhodobú ochranu pred srdcovo-cievnymi chorobami, je nevyhnutné, aby ste denne užívali lieky na liečby hypertenzie, no niekedy môžete zabudnúť si ich vziať. Užívanie liekov na liečbu hypertenzie sa rovnako ako umývanie zubov môže stať vašou dennou rutinou. Majte na pamäti, že hypertenzia je tiché ochorenie: to, že necítite žiadny rozdiel, neznamená, že môžete prestať užívať lieky!


 

Marcia – príbeh 55 ročnej hypertoničky